شرایط و بیماری های زیر می توانند سلامت استخوان و مفاصل شما را به خطر بیندازند و در برخی موارد حتی تهدید کننده زندگی باشند.

بیماری هایی که سلامت استخوان های شما را به خطر می اندازند

پوکی استخوان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وب ام دی، در پوکی استخوان، استخوان ها بافت خود را از دست می دهند و دیگر قوی تر نیستند و ممکن است راحت تر بشکنند. این وضعیت همچنین می‌تواند بر مغز استخوان‌های شما تأثیر بگذارد که می‌تواند وضعیت را برای بدن شما برای مبارزه با عفونت، حمل اکسیژن و کنترل خونریزی سخت‌تر کند. درمان‌ها شامل دارو، مکمل‌ها، هورمون‌ها و گاهی جراحی است.

فیزیوتراپی نیز می تواند برای شرایط شما کمک کننده باشد.

استئونکروز (نکروز آواسکولار)

این بیماری می تواند زمانی اتفاق بیفتد که استخوان، اغلب در ران، بازو، زانو یا شانه، خون کافی دریافت نکند. بدون آن، بافت استخوانی می میرد و از بین می رود. این شرایط می تواند منجر به درد شود و حرکت را سخت تر کند.

پزشک شما علت آن را که ممکن است آسیب، دارو یا بیماری هایی مانند سرطان، لوپوس و HIV باشد، بررسی می کند. همچنین ممکن است به دارو، جراحی یا درمان های دیگر نیاز داشته باشید.

دیابت نوع ۱

دیابت نوع ۱، معمولاً در دوران کودکی، زمانی که استخوان‌های شما هنوز در حال رشد هستند، شروع می‌شود. با این وضعیت، بدن شما انسولین کمی تولید می‌کند یا اصلاً انسولین تولید نمی‌کند، هورمونی که به کنترل قند خون کمک می‌کند.

دیابت نوع ۱ همچنین ممکن است استخوان های شما را ضعیف کند. پزشکان مطمئن نیستند که چرا، اما بدون انسولین کافی، استخوان های شما ممکن است به خوبی رشد نکنند یا به اوج توده استخوانی خود نرسند.

پزشک می تواند با دارودرمانی، رژیم غذایی، آزمایش قند خون و تغییرات سبک زندگی به شما در مدیریت این بیماری کمک کند.

لوپوس

با شرایط سیستم ایمنی مانند لوپوس، سیستم دفاعی شما به بدن شما حمله می کند. درد عضلانی، تب، خستگی، بثورات و ریزش مو و همینطور مفاصل متورم و دردناک از علائم شایع این بیماری هستند.

با این بیماری همچنین احتمال ابتلا به پوکی استخوان و شکستگی استخوان در شما بیشتر می شود و کورتیکواستروئیدهایی که ممکن است برای درمان لوپوس مصرف کنید نیز می توانند باعث تحلیل استخوان شوند. پزشک در هنگام تنظیم برنامه درمانی شما این موارد را در نظر می گیرد.

آرتروز

این نوعی "ساییدگی و پارگی" آرتریت است و به بافت لغزنده ای که انتهای استخوان های شما را می پوشاند آسیب می رساند(که به آنها اجازه می دهد به هم برخورد کنند) استخوان و غضروف می توانند شکسته و باعث درد و تورم شوند.

آرتروز با گذشت زمان، حتی می تواند شکل مفصل را تغییر دهد. ورزش و کاهش وزن اضافی می تواند به کاهش احساس درد و سفتی کمک کند.

پزشک شما همچنین ممکن است دارو و سایر درمان‌ها مانند تحریک الکتریکی و گاهی اوقات جراحی را به شما توصیه کنید.

روماتیسم مفصلی

روماتیسم مفصلی، بیماری مانند لوپوس یک بیماری خود ایمنی است و سیستم دفاعی بدن شما به مفاصل و استخوان ها، اغلب در دست ها و پاها حمله می کند. علاوه بر درد و تورم در مفاصل، ممکن است احساس خستگی و تب نیز داشته باشید.

پزشک می تواند با دارو و در برخی موارد جراحی به شما در مدیریت علائم آن کمک کند.

همچنین ممکن است خوردن مقدار زیادی غذاهای ضد التهاب و انجام ورزش برای تقویت قلب و سایر عضلات و بهبود دامنه حرکتی مفاصل کمک کند.

بیماری سلیاک

این بدان معناست که بدن شما نمی تواند گلوتن، پروتئین موجود در گندم و سایر غلات را تحمل کند. هنگامی که آن را می خورید، سیستم ایمنی بدن شما به روده کوچک شما حمله می کند و به آن آسیب می رساند.

این امر جذب مواد مغذی(از جمله کلسیم) مورد نیاز استخوان‌ها را برای بدن سخت‌تر می‌کند. اگر به این بیماری مبتلا هستید اما آن را نمی دانید، استخوان های ضعیف تری خواهید داشت.. اگر پزشک به شما بگوید که مبتلا به بیماری سلیاک هستید، به یک رژیم غذایی سخت بدون گلوتن نیاز دارید تا بدن شما بتواند بهبود یابد.

استوژنز ایمپرفکتا

در این بیماری که «بیماری استخوان شکننده» نیز نامیده می‌شود، ژن‌هایی را از والدین خود به ارث می‌برید که می‌تواند استخوان‌های شما را ضعیف و بدشکل کند. در این بیماری ممکن است مفاصل شما خیلی راحت از هم جدا شوند و ستون فقرات شما خمیده شود. همچنین ممکن است کم شنوایی، مشکلات تنفسی و رنگ تیره در سفیدی چشمان خود داشته باشید.

اگرچه هیچ درمانی برای آن وجود ندارد، اما می توانید برخی از علائم را با یک شیوه زندگی سالم، داروها و در برخی موارد جراحی مدیریت کنید.

پرکاری تیروئید

این زمانی است که غده تیروئید شما بیش از حد هورمون هایی را تولید می کند که به طور معمول به بدن کمک می کنند تا انرژی مصرف کند. پرکاری تیروئید می تواند شما را خسته، بی خواب و لرزان کند. همچنین از دست دادن استخوان را تسریع می کند و گاهی اوقات بدن شما نمی تواند به اندازه کافی سریع آن را جایگزین کند.

اگر برای مدت طولانی با پرکاری تیروئید زندگی کنید، به پوکی استخوان مبتلا شوید. پزشک شما می تواند با دارو، جراحی یا هر دو به بازگرداندن سطح هورمون شما به حالت طبیعی کمک کند.

سیگار کشیدن

تنباکو می تواند گردش خون شما (از جمله گردش خون در استخوان ها) را مختل کند. مصرف تنباکو و دخانیات می تواند منجر به استخوان های ضعیف تر شود و ممکن است باعث یک مشکل خاص در ستون فقرات بشود که در حال حاضر خون زیادی دریافت نمی کند. سیگار همچنین می تواند درد مفاصل و کمر ناشی از بیماری های دیگر را بدتر کند و برخی از درمان‌های تسکین درد نیز ممکن است برای شما مفید نباشد. بنابراین با پزشک خود کار کنید تا این عادت را برای همیشه کنار بگذارید.

عفونت

هنگامی که درد مفاصل یا استخوان به سرعت در بدن شما شدت می گیرد و شما بیمار هستید و تب دارید، ممکن است باکتری ها شما و استخوان هایتان را آلوده کرده باشند. بیماری یا آسیب دیگری می تواند باعث آن شود.

پزشک شما ممکن است آن را "آرتریت سپتیک" بنامد و ممکن است از یک سوزن برای برداشتن مایعات و تجویز آنتی بیوتیک برای از بین بردن باکتری ها استفاده کند. اگرچه این اتفاق زیاد نمی افتد، اما ویروس ها یا قارچ ها می توانند مفاصل شما را نیز آلوده کنند. در این موارد، آنتی بیوتیک ها دیگر کمکی به بدن ما نمی کنند

بیماری استخوان پاژه

در صورت داشتن این عارضه، استخوان های شما بیش از حد بزرگ و ضعیف می شوند و اغلب استخوان های پا، جمجمه، لگن یا ستون فقرات را تحت تاثیر قرار می دهد. ممکن است در ابتدا درد نداشته باشید مگر اینکه استخوانی بشکنید یا دچار آرتروز شوید؛ اگر جمجمه شما را تحت تاثیر قرار دهد، ممکن است شنوایی خود را از دست بدهید.

پزشکان نمی‌دانند چرا این بیماری به وجود می آید، اما ژن‌های شما می‌توانند نقش اساسی داشته باشند. ممکن است برای ترمیم استخوان های شکسته یا بدشکل به داروها و جراحی نیاز داشته باشید.

دیسپلازی فیبری

در دیسپلازی فیبری، ژن ها به بدن شما می گویند که استخوان های سالم را با سایر انواع بافت جایگزین کند. در این زمان استخوان ها ممکن است ضعیف شوند، شکل عجیبی پیدا کنند و راحت تر شکسته شوند.در بسیاری از کودکان بین 6 تا 10 ساله که به این عارضه مبتلا هستند، استخوان ها به راحتی می شکنند.

این بیماری اغلب یک طرف بدن، معمولا بازو، لگن، صورت، ساق پا یا دنده ها را درگیر می کند. برای مهار علائم، ممکن است به دارو، گچ گرفتن و جراحی نیاز داشته باشید. از پزشک خود در مورد تغییرات رژیم غذایی و ورزش بپرسید که می تواند کمک کننده باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha