یکی از خدمات ارزنده علم به انسان‌ها، پزشکی قانونی و تشخیص زمان حدودی آخرین رابطه است. اهمیت این مسئله زمانی مشخص می‌شود که فرد مورد تجاوز قرار گرفته باشد.البته امروز به دلیل بالارفتن خیانت میان همسران به خصوص زن‌ها، از تشخیص زمان حدودی آخرین رابطه برای اثبات خیانت نیز استفاده می‌شود.در این مورد باید گفت که تشخیص رابطه توسط پزشکی قانونی معمولا دو نتیجه مهم برای قربانیان به همراه خواهد داشت، یکی تشخیص زمان رابطه نامشروع و دیگری تشخیص فردی که مرتکب این عمل شنیع شده است.

تشخیص زمان حدودی آخرین رابطه توسط پزشکی قانونی

زمان تشخیص رابطه نامشروع توسط پزشکی قانونی

برای اینکه پزشکی قانونی بتواند زمان حدودی و هویت متجاوز را شناسایی کند، مدت زمان لازم برای تشخیص رابطه نامشروع حداکثر 72 ساعت برای اعلام شکایت به پزشکی قانونی است. برای تشخیص زمان رابطه حدود 1 ماه مهلت است.

در این زمان به دلیل اینکه آثاری همچون خراشیدگی، پارگی، ساییدگی و غیره هنوز روی بدنی قربانی وجود دارد، راحت‌تر می‌توان آن را اثبات کرد.

بعد از آن نیز با توجه به بهبود یافتن زخم‌ها می‌توان زمان تقریبی آن را مشخص کرد. اما اگر فرد قصد داشته باشد که هویت متجاوز را نیز شناسایی کند، می‌بایست حتما تا 72 ساعت بعد از تجاوز این کار را انجام دهد تا پزشکی قانونی بتواند با استفاده بقایای DNA به جا مانده در بدن قربانی، هویت آن را تعیین کند. زیرا DNA تنها 72 ساعت می‌تواند در محیط واژن دوام بیاورد. به این مدت، زمان طلایی گفته می‌شود.

این مدت نهایتا تا 5 روز اول خواهد بود و در برخی موارد و با تشخیص پزشکی قانونی ممکن است تا 3 هفته بعد از وقوع تجاوز نیز بتوان تجاوز را ثابت کرده و مجرم را شناسایی کرد.

اقدامات لازم تا زمان رسیدن به پزشکی قانونی

به طور کلی به قربانیان تجاوز توصیه می‌شود که حتی اگر قصد شکایت و آغاز روند قضایی را ندارند، باز هم  در زمان طلایی اولیه به پزشکی قانونی مراجعه کرده و درخواست آزمایش خون، ادرار، نمونه برداری را بدهید. زیرا ممکن است در ساعت‌ها یا روزهای آینده نظرش تغییر کند.

همان‌طور که در صحنه جرم مراقبت‌هایی برای برهم نخوردن صحنه انجام می‌شود، بهتر است قبل از رفتن به پزشکی قانونی و برای اینکه بتوانند زمان و هویت مرتکب را تشخیص دهند، اقدامات زیر را انجام دهید:

  1. بعد از وقوع تجاوز تا زمان رفتن به پزشکی قانونی، حمام نکنید، دهان خود را نشویید، مسواک نزنید و اگر لباس‌هایتان را عوض می‌کنید، حتما آن را لباس‌هایی که در هنگام وقوع جرم به تن داشته‌اید را در یک کیسه تمیز نگه دارید. این موارد مدارک مستندی هستند که می‌توان هم جرم را ثابت کرد و هم هویت متجاوز را شناسایی نمود.
  2. تمام جزئیاتی که به یاد دارید مانند صحنه‌ها، نام فرد یا افراد حاضر، زمان و مکان را یادداشت کنید.
  3. اگر از داروی بیهوشی یا مواد مخدر برایتان استفاده کرده‌اند، حتما از پزشکی قانونی بخواهید که آزمایش خون یا ادرار بگیرد.

تعیین زمان آخرین رابطه در دوران طلاق

از آنجایی که زن در زمانی که قصد طلاق دارد تا تمام شدن عده، همچنان متاهل محسوب می‌شود، در نتیجه اگر رابطه نامشروع داشته باشد مرتکب جرم شده و مستوجب مجازات خواهد بود.

در این موارد تشخیص زمان حدودی آخرین رابطه توسط زن تا حدود 3 هفته بعد از آن قابل تشخیص است اما دیگر نمی‌توان هویت فرد مقابل را نیز مشخص کرد.

اثبات خیانت زن با تشخیص آخرین زمان رابطه

این روزها خیانت مانند بلایی آسمانی گریبان‌گیر جامعه و خانواده‌ها شده است. گاهی ممکن است مرد بخواهد به دلیل خیانت از همسرش جدا شود. در این زمان می‌تواند برای اثبات خیانت از پزشکی قانونی درخواست کنند که آخرین رابطه زن را تشخیص دهد. البته در صورتی که زن اقرار به این کار نکند.

در این صورت اگر زن و مرد با هم نبوده باشند ولی زن مثلا سه روز قبل رابطه جنسی داشته است، می‌توان آن را به عنوان شاهدی برای اثبات خیانت زن در نظر گرفت.

تشخیص رابطه مقعدی توسط پزشکی قانونی

یکی از موارد دیگری که در حیطه کاری پزشکی قانونی است، تشخیص رابطه مقعدی است. برای تشخیص این نوع رابطه مدت زمانی کمتر از یک یا دو ماه وجود دارد. زیرا در این نوع رابطه همواره پارگی، خراشیدگی‌های زیاد و ساییدگی‌ها، پارگی رگ‌های خونی همراه با تورم وجود دارد که می‌توان آن را تشخیص داد.

زمان تشخیص این رابطه بستگی به زمان بهبود این علائم دارد، یعنی اگر این علائم به طور کامل بهبود یابند، دیگر قابل تشخیص نخواهد بود.

تشخیص زمان حدودی آخرین رابطه در صورت استفاده از لوازم پیشگیری

شاید این سوال پیش بیاید در صورتی که متجاوز از وسایل پیشگیری استفاده کرده باشد، آیا باز هم می‌توان به پزشکی قانونی مراجعه کرده تا هویت او را شناسایی کند یا خیر؟

در پاسخ باید گفت در این صورت مهلت مراجعه به پزشکی قانونی همچون سایر موارد تجاوز است و باید در 72 ساعت اولیه باشد و پزشکی قانونی حداکثر تا 3 هفته بعد از حادثه می‌تواند آن را تشخیص دهد.

در این مورد به دلیل شرایط خاص پزشکی قانونی با بررسی ترشح واژینال، جستجوی بقایای تجاوز جنسی مانند موی ناحیه زهار مرد در بدن زن، می‌تواند هویت مرتکب را شناسایی کند.

روابط نامشروع و مجازات آن

در قانون ایران، روابط نامشروع به عنوان جرم معرفی شده است. منظور از روابط نامشروع روابطی است که خارج از عقد ازدواج انجام شود.

دادستان می‌تواند به عنوان مدعی العموم، مرتکبین را مجازات کند. گاهی این روابط با رضایت طرفین بوده و گاهی با اکراه و زور است که تجاوز شناخته می‌شود.

ماده 637 قانون مجازات اسلامی درباره آن می‌گوید: «هرگاه زن و مردی که بین آن‌ها علقه زوجیت نباشد، مرتکب روابط نامشروع یا عمل منافی عفت غیر از زنا از قبیل تقبیل یا مضاجعه ‌شوند، به شلاق تا نود و نه ضربه محکوم خواهند شد و اگر عمل با عنف و اکراه باشد فقط اکراه کننده تعزیر می‌شود»

اما مجازات فرد متجاوز یا به زور یا با خوراندن داروی بیهوشی و مستی مرتکب تجاوز می‌شود، اعدام است. اگر فرد قربانی دختر باکره باشد باید علاوه بر آن ارش البکاره و مهرالمثل را نیز پرداخت نماید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha