چهارشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۶
کد خبر: 246014

پژوهشگران در تحقیقات اخیر خود به این نتیجه رسیده‌اند که افراد گرسنه در زمان گرسنگی حالت‌ها و احساسات ناخوشایندی را درک کرده و بروز می‌دهند که از آن ناخرسند بوده و به‌نوعی آن را درک کرده اما بر آن تمرکز ندارند.

چرا در هنگام گرسنگی، عصبانی می‌شویم؟

سلامت نیوز: پژوهشگران در تحقیقات اخیر خود به این نتیجه رسیده‌اند که افراد گرسنه در زمان گرسنگی حالت‌ها و احساسات ناخوشایندی را درک کرده و بروز می‌دهند که از آن ناخرسند بوده و به‌نوعی آن را درک کرده اما بر آن تمرکز ندارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس، تجربه نشان داده است که در هنگام گرسنگی، افراد دچار خشم و عصبانیت شده و این موضوع ضربه سنگینی ازنظر روحی و روانی ایجاد می‌کند. بر اساس گفته پژوهشگران، این حالت می‌تواند در اثر درگیری زیستی، شخصیت و نشانه‌های محیطی ایجاد شود. مطالعات انجام‌گرفته همچنین نشان داده که افراد گرسنه در زمان گرسنگی حالت‌ها و احساسات ناخوشایند تنش و نفرت را درحالی‌که بر حالات و احساسات خود تمرکزی نداشته‌اند حس کرده و گزارش داده‌اند.

    افرادی که زمان خود را صرف فکر کردن درباره احساساتشان می‌کنند، حتی وقتی گرسنه هستند تغییرات احساسی یا ادراک اجتماعی خود را اعلام نمی‌کنند که این مسئله اهمیت هوشیاری و آگاهی فرد را ثابت می‌کند درحالی‌که بر این احساسات تمرکزی ندارند.

جنیفر مک کورمک (Jennifer MacCormack) از پژوهشگران دانشگاه کارولینای شمالی در چپل هیل (Chapel Hill)، ایالات‌متحده آمریکا که در این پروژه تحقیقاتی همکاری داشته است، در این رابطه اظهار داشت: «همه ما می‌دانیم که ممکن است گرسنگی بر احساسات و ادراک ما از جهان اطراف تأثیر بگذارد اما اخیراً فرهنگ لغت انگلیسی آکسفورد در معنای کلمه گرسنگی، توضیح حالت و خشم بد یا زودرنجی و کج‌خلقی در اثر گرسنگی را به‌کاربرده است.»

در این پروژه پژوهشی، محققان ۲۰۰ دانشجوی دانشگاه را در زمان گرسنگی موردبررسی قراردادند. آن‌ها در ابتدا از دانشجویان پرسیدند که صبحانه خورده‌اند، یا ناشتا بوده و از صبح چیزی نخورده‌اند و سپس از آن‌ها خواستند تا یک تمرینی از پیش برنامه‌ریزی‌شده‌ای را که دانشجویان از آن آگاهی لازم را ندارند، در کامپیوتر انجام دهند. دانشجویان پس از انجام فعالیت تمرینی خود، به پرسشنامه‌ای پاسخ دادند که نشان می‌داد شرکت‌کنندگان گرسنه فکر می‌کردند که پژوهشگران این آزمایش را طوری اداره می‌کنند که بیشتر قضاوت کننده باشد.

آن‌هایی که زمان خود را صرف فکر کردن درباره احساساتشان می‌کنند، حتی وقتی گرسنه هستند تغییرات احساسی یا ادراک اجتماعی خود را گزارش نمی‌دهند که این مسئله اهمیت هوشیاری و آگاهی فرد را ثابت می‌کند.

کریستین لینچیست (Kristen Lindquist) از دیگر پژوهشگران دانشگاه مذکور در این رابطه اظهار داشت: «ما دریافتیم، احساساتی که در زمان گرسنگی در شما بروز داده می‌شود، درحالی‌که از گرسنگی احساس ناخوشایندی می‌کنید، با احساسات قوی در مورد دیگران و یا موقعیتی که شما در آن هستید، تفسیر می‌شود.»

به اعتقاد مک کور مک «بدن ما لحظه‌به‌لحظه نقش مهمی را در شکل دادن به تجربیات، درک و رفتارمان بازی می‌کند خواه ما در حالت گرسنگی یا خستگی یا بیماری یا تندرستی و سرحالی باشیم.»

شرح کامل این پژوهش‌ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله تخصصی احساسات (journal Emotion) به چاپ رسیده و قابل‌دسترس است.

منبع: psychcentral و thehealthsite
لینک کوتاه

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha