یکشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۳
کد خبر: 306736

اکثر مردم در آمریکا و بسیاری از کشورهای دیگر به ویژه در شهرهای بزرگ و صنعتی دچار مشکلاتی چون استرس، کمبود خواب و اضافه وزن هستند و از بیماری های قابل پیشگیری ناشی از سبک زندگی ناسالم همچون بیماری های قلبی، سرطان، سکته مغزی و دیابت رنج می برند.

نکات مفید برای یک زندگی سالم و طولانی

سلامت نیوز:اکثر مردم در آمریکا و بسیاری از کشورهای دیگر به ویژه در شهرهای بزرگ و صنعتی دچار مشکلاتی چون استرس، کمبود خواب و اضافه وزن هستند و از بیماری های قابل پیشگیری ناشی از سبک زندگی ناسالم همچون بیماری های قلبی، سرطان، سکته مغزی و دیابت رنج می برند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، بر اساس نتایج مطالعه ای که در ایالات متحده صورت گرفته، اضافه وزن یا چاقی در ابتلای ۵۰ درصد از بزرگسالان به فشار خون بالا، ۱۰ درصد به دیابت و ۳۵ درصد به پیش دیابت نقش دارد.


همچنین هزینه های درمان این عارضه ها، سنگین، غیر قابل تحمل و رو به رشد هستند.
حدود ۹۰ درصد از نزدیک به چهار تریلیون دلاری که سالانه برای مراقبت های بهداشتی در ایالات متحده هزینه می شود به بیماری های مزمن و مراقبت های سلامت روان اختصاص پیدا می کند.


این درحالیست که فاکتورهایی برای بهبود سبک زندگی وجود دارند که همچون دارو و درمان عمل می کند و پزشکان می توانند برای همه بیماران آنها را تجویز کنند.


این فاکتورها بکارگیری الگوهای رفتاری سالم در پیشگیری، درمان و بهبود بیماری هستند.
سایت "ساینس الرت" در این مطلب به برخی از فاکتورهای سبک زندگی سالم که همچون درمانی موثر عمل می کنند، اشاره کرده است:


- رژیم غذایی گیاه محور: استفاده از رژیم های غذایی حاوی انواع میوه ها، سبزیجات و غلات سبوس دار و کاهش مصرف فرآورده های حیوانی و غذاهای کاملا فرآوری شده در پیشگیری از ابتلا به انواع بسیاری از بیماری ها موثر است. این رژیم ها همچنین باعث بهبود سلامتی و حتی درمان بیماری های شایع قلبی عروقی، متابولیک، مغزی، هورمونی، کلیوی و بیمارهای خودایمنی و همچنین ۳۵ درصد از انواع سرطان ها می شود.


- مرتب ورزش کردن: از دهه های گذشته تاکید شده است که فعالیت بدنی هوازی متوسط تا شدید در روز با فوائد آنی و طولانی مدت برای سلامتی همراه است. به طور مثال اینکه چرا ما فرسوده می شویم و نیز میزان پیری ما، یعنی سن تقویمی در مقابل سن بیولوژیکی، با چندین فرآیند مولکولی تعیین می شود که به طور مستقیما تحت تاثیر فعالیت بدنی قرار دارند.


- خواب با کیفیت: خواب به عملکرد بهتر سلول ها، اندام ها و کل بدن کمک می کند. برای تمام افراد، خواب منظم و بدون وقفه ضرورت دارد که میزان آن برای بزرگسالان هفت ساعت در طول شب، هشت تا ۱۰ ساعت برای نوجوانان و ۱۰ ساعت یا بیشتر برای کودکان تعیین شده است. شواهدی وجود دارد مبنی بر این که خوابِ باکیفیت بالا می تواند میزان التهاب، اختلال عملکرد ایمنی و استرس اکسیداتیو را کاهش دهد و این درحالیست که تمامی این عوامل با بروز بیماری مزمن مرتبط هستند یا موجب بروز آن می شوند.


- مدیریت استرس: اگرچه میزانی از استرس در زندگی روزمره مفید و کاربردی است اما استرس طولانی مدت یا شدید می تواند مغز و بدن را تحت فشار قرار دهد. استرس مزمن خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی، بیماری روده تحریک پذیر، چاقی، افسردگی، آسم، آرتروز، بیماری های خودایمنی، بیماری های قلبی-عروقی، سرطان، دیابت، اختلالات عصبی و چاقی را افزایش می دهد. یکی از قدرتمندترین مکانیسم ها برای کاهش استرس و افزایش انعطاف پذیری، کسب آرامش با استفاده از روش های درمانی و آرام سازی ذهن و بدن و نیز رفتار درمانی شناختی است.


- خودداری از مصرف دخانیات و مواد مخدر: در زندگی مدرن بسیاری از عوامل اجتماعی، اقتصادی و محیطی باعث افزایش مصرف مواد مخدر شده است. همچنین نگاه منفی به مصرف کنندگان مواد مخدر و عدم دسترسی کافی به خدمات مراقبتی و درمانی خود یک چالش است. بنابراین پزشکان و محققان لازم است چگونگی میزان آسیب پذیری افراد در برابر اعتیاد را شناسایی و راه های جلوگیری از آن را پیدا کنند و در اختیار افرادی که در این زمینه نیاز به کمک دارند، قرار دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha